Sådan spiser du dig ung

Sådan spiser du dig ung

Manchet: 
Kroppen forandrer sig, når du bliver ældre, og derfor bør du overveje dine kostvaner. Her er otte fødevarer, der gør godt for kroppen, når du er fyldt 40.
image title: 
lzflzf/123rf.com
Der sker meget med kroppen, når du fylder 40 år, og det kan derfor være en god idé at lægge kosten lidt om. Ifølge læge og forfatter til bogen ”Energi til hele livet”, Søs Wollesen, forbrænder du altså mindre, når du fylder 40 år. Men hvad kan du så sætte tænderne i for at undgå det gamle ordsprog: Fyrre, fed og færdig? Det har Daily Mail set nærmere på.

Havregryn
Havregryn er med til at beskytte mod dannelsen af kolesterol, og som den eneste kornsort hæmmer den dannelsen af plak på pulsåren. Det er dog vigtigt, at du ikke begraver de gyldne gryn i et lag af sukker. Spis dem, som de er!

Kirsebær
Kirsebær er med til at forebygge aldersrelaterede sygdomme som gigtformen podagra og leddegigt. Det skyldes, at kirsebærret indeholder antioxidanten antocyanin. Styrk derfor din krop ved at spise 12 kirsebær eller drik et glas kirsebærsaft, uden tilsat sukker, fire gange om ugen.

Mandler
Selvom julehyggen er forbi, så er der stadig plads til mandler i de danske køkkener. Mandler nedsætter nemlig blodsukkeret. Samtidig viser forskning, at 60 gram mandler om dagen nedsætter sukkersyge. 

​LÆS OGSÅ: Her finder du din perfekte slankekur​

Fed fisk
Omega 3-fedtsyrer i fed fisk stabiliserer hjernerytmen. Steg eller damp den fede fisk ved lav varme for at opnå det bedste resultat.

Sojabønner
Forskning viser, at sojabønner er med til at nedsætte kolesteroltallet og øge knoglestyrken hos kvinder. Spis dine sojabønner tre gange om ugen.

Tomater
De er fulde af antioxidanten lykopen, som har en gavnlig effekt på kræftceller. For at få det bedste ud af dine tomater, så tilbered dem. Enten i form af juice eller sauce.

Sødmælk
Den fede mælk er med til at genopbygge knoglerne, så hæld den på morgenmaden eller i morgenkaffen. Der er mange måder at indtage de flydende byggesten på.

Kylling
Fjerkræ går hånd i hånd med de sunde proteiner. Et kyllingebryst uden skind på 200 gram giver dig 60 gram protein. Det betyder, at du får lettere ved at styre vægten. Så sæt tænderne i brysterne.

Hvordan styrker du din krop?​

​Søndagsavisen
 
Nøgleord: 
Nøgleord: 
Opret ny debat