Teleselskab afpresset: Kunders persondata lækket til kriminelle

Teleselskab afpresset: Kunders persondata lækket til kriminelle

Manchet: 
Tusindvis af kunder hos det danske teleselskab 3 har fået lækket fortrolige oplysninger til kriminelle, og teleselskabet afpresses af kriminelle for millioner af kroner.
image title: 
Mikko Lemola/123rf.com

Teleselskabet 3 er blevet hacket af kriminelle, der nu afpresser virksomheden for millioner af kroner, for ikke at udlevere personlige oplysninger om deres kunder.

”Jeg vil gerne slå fast, at vi hos 3 naturligvis ikke medvirker til at forhandle med kriminelle,” siger kundedirektør Sidsel Rosendal Olsen.

Teleselskabet blev gjort opmærksom på problematikken natten til fredag, da de modtog en e-mail fra kriminelle, der hævdede at have oplysninger om selskabets kunder. Politiet kunne efterfølgende bekræfte, at der var tale om en virkelig trussel.


I en pressemeddelelse har 3 udtalt, at der er tale om cirka 3600 kunder, hvor de kriminelle har fået adgang til deres navne, adresser og cpr-nummer. Hvad de præcis vil bruge disse oplysninger til er uvist.

3 vurderer dog, at de kriminelle ikke har fået adgang til kundernes bankoplysninger eller pinkoder, men beklager overfor de kunder, der er berørt af sagen.

LÆS OGSÅ: Straffen for hævnporno skal firedobles

”Jeg er ked af det på kundernes vegne. Vi vil naturligvis beklage det, der er sket. Hvor det har været muligt, har vi selvfølgelig allerede skrevet til de kunder, som er berørt af sagen,” siger Sidsel Rosendal Olsen.

Det er endnu uvist, hvordan det har været muligt for de kriminelle at få fingrene i det private oplysninger, men politiet har sat en efterforskning i gang.

”Vi kan ikke på nuværende tidspunkt sige noget om, hvordan oplysningerne er faldet i forkerte hænder, og indtil vi har sikker viden i det spørgsmål, vil vi ikke bidrage til spekulation,” siger kundedirektøren.

Teleselskabet har valgt at offentliggøre problematikken af hensyn til deres 1,2 millioner kunder med et ønske om, ”at informere kunderne mest muligt og hurtigst muligt.” 

3 har derudover søsat et kriseberedskab, der arbejder alle døgnets 24 timer, så længe sagen er uopklaret.

Er du kunde hos 3, kan du finde flere informationer på mobilselskabet hjemmeside www.3.dk eller ringe til kundeservice mandag morgen fra klokken 9 på telefon 70 313 313. 

Hvordan synes du, at 3 har håndteret sagen?

BT 


Nøgleord: 
Se debatter
Opret ny debat