Stress i Danmark: Sådan håndterer danskerne folkesygdommen

Stress i Danmark: Sådan håndterer danskerne folkesygdommen

Sponsoreret indhold

Vi har efterhånden døjet med stress som en form for folkesygdom i nogle år. Det betyder, at der sker mange tiltag, både privat og i virksomheder, for at nedbringe danskernes stressniveau. Her kan du blive klogere på, hvordan danskerne håndterer stress i hverdagen!

Det er ikke nogen sjov tendens, men vi har efterhånden vænnet os til, at stress er en naturlig del af hverdagen. Til gengæld har folkesygdommen også gjort, at vi nu har et helt arsenal af redskaber til at håndtere stressen – både i arbejdslivet og i vores privatliv.

Danskerne tager vare om egen mental trivsel

I danskernes hverdagsliv er det blevet mere almindeligt at inkorporere praksisser, der nedbringer stress og mentalt ubehag. Nogle benytter sig af CBD olie for at opnå mere ro og afslapning i dagligdagen. CBD virker regulerende på humør, appetit, nattesøvn, hukommelse med mere.

Olien virker, fordi CBD har en indvirkning på nervesystemets receptorer. Påvirkningen gør, at man kan føle sig lettet og veltilpas, når man har brugt olien. For nogle virker det stressnedsættende og gør det nemmere at falde i søvn om natten.

Nogle har stadig den opfattelse, at olien er kontroversiel, fordi den indeholder det psykoaktive THC – andelen er dog så beskeden, at man på ingen måde bliver høj eller beruset af olien. CBD’s popularitet vidner imidlertid om en generel tendens, nemlig at danskerne i højere grad er villige til at tage mere alternative metoder i brug.

Yoga, mindfulness og meditation

I forbindelse med folkesygdommen, stress, har vi i Vesten taget meget af Østens visdom til os. I dag gør rigtig mange danskere brug af yoga og pilates til afslapning og afspænding. Mindfulness og meditation er også blevet helt almindelige praksisser.

Også i virksomheder har mindfulness gjort sit indtog. Her finder man diverse kurser, der indfører medarbejderne i konkrete redskaber til at nedsætte stress og finde ro i det daglige. På den måde er de før så “alternative” metoder blevet meget almindelige.

Det er ingen skam at være stresset

De massive problemer med stress har forandret vores måde at tale om psykiske problemer på, generelt. Det er langt mindre tabubelagt at være udfordret rent mentalt, og der er ikke nogen skam i at være stresset. Terapeuter og psykologer er velbesøgte, og der er mange forskellige former for behandling at vælge mellem.

På den måde kan stressen altså også siges at have bragt enkelte gode ting med sig. Fx er det i dag en smule nemmere at ytre, at man har brug for hjælp, og det er mere lige til at række ud. Dermed ikke sagt, at det er nemt, for det kan kræve mod at indrømme, at man ikke kan klare det hele. Det er der imidlertid ingen, der kan – for så ville stress ikke være en folkesygdom!