Black Friday: Butikkers snedige kneb snyder dig

Black Friday: Butikkers snedige kneb snyder dig

Manchet: 
Butikkerne bruger en række snedige tricks til at snyde dig på Black Friday, som får dig til at købe stort ind.
image title: 
Francis Dean/123rf.com
På fredag er det Black Friday og en enorm shopping-dag, hvor alle butikker rundt om i landet går amok med lave priser, procenter og kø-tilbud.

Selvom det kunne lyder som en drøm for enhver shopaholic, så kan det i nogle tilfælde også være for godt til at være sandt.For butikkerne ved præcis, hvordan de skal udnytte shopping-glade danskere, og der er en række ting, du bør være opmærksom på, hvis du vil undgå at ryge i butikkernes shopping fælder.

Specialkonsulent i finansielt forbrug hos Penge og Pensionspanelet Morten Holm Steinvig giver en række eksempler på, hvordan butikkerne forsøger at udnytte dig. Det skriver BT.

Butikkerne opbygger en vis spænding, dagene op til Black Friday, som giver danskerne en fornemmelse af, at de kan ’vinde’ de vilde tilbud, hvilket kan få dem til at købe uden eftertanke.

”Hypen gør, at vi bliver meget følelsesmæssigt ophidsede og en lille smule stressede, hvilket får os til at slå fornuften fra, så vi får sværere ved at skelne de gode tilbud fra de dårlige, siger Morten Holm Steinvig og fortsætter:

LÆS OGSÅ: Vildt! Det koster Wozniackis forlovelsesring

”Det er der, man kan komme til at foretage køb, hvor man i bagklogskabens ulideligt klare lys tænker: Har jeg overhovedet brug for den brødrister?

Samtidig kan et begrænset antal af en varer også være med til at tricke vores bevidsthed, og give os lysten til at få fat i én af varerne.

”Udsalgssituationen bliver en konkurrence mod de andre kunder, og vi får en frygt for at gå glip af noget og ender med at lave nogle idiotiske køb,” siger han.

Hjerneforsker og stifter af Neurons Inc. Thomas Zoëga Ramsøy fortæller desuden, at butikkerne benytter en række psykologiske knep.

”Vi har lært, at sort skrift på et gult skilt betyder tilbud, så det vil vi hurtigt lægge mærke til,” siger Thomas Zoëga Ramsøy.
Desuden vil en rabat straks tiltrække stor opmærksomhed, uanset hvor stor rabatten egentlig er.

Hvis du skal til Black Friday, kan det derfor være en god idé at tænke dig om en ekstra gang, inden du køber tredje brødrister til halvpris.

Skal du til Black Friday?

BT 
Nøgleord: 
Opret ny debat