Flyforsinkelse? Så meget kan du få i kompensation

Flyforsinkelse? Så meget kan du få i kompensation

Manchet: 
Hvis dit fly er minimum tre timer forsinket, har du krav på kompensation.
image title: 
Iurii Kovalenko/123rf.com

Forsinkelser i flytrafikken ærgrer ikke blot de mange rejsende, men også de veletablerede flyselskaber, som har en stor økonomisk interesse i, at deres fly altid flyver rettidigt. En længere forsinkelse kan nemlig koste dyrt for flyselskabet, idet de berørte passagerer kan gøre krav på erstatning, hvis flyselskabet ikke kan komme med en rimelig begrundelse for forsinkelsen.
 
Erstatningskravet frafalder som udgangspunkt kun, hvis forsinkelsen skyldes usædvanlige hændelser. Der vil være tale om en usædvanlig hændelse, hvis forsinkelsen skyldes strejke, sikkerhedsproblemer eller politisk uro. I virkeligheden er de færreste forsinkelser rent faktisk forårsaget af usædvanlige hændelser.

Ifølge EU-reglerne har man krav på økonomisk erstatning, hvis man har været udsat for en flyforsinkelse på minimum tre timer. Er forsinkelsen på mindre end tre timer, er det op til det enkelte flyselskab, om de vil kompensere de berørte passagerer. En alternativ kompensation kan for eksempelvis indebære gratis mad og drikke.

 
Som flypassager kan man søge erstatning ved flyforsinkelser på minimum tre timer. I den forbindelse kan man gøre krav på alt mellem 250 og 600 euro, afhængig af flyveturens længde. De i alt tre forskellige satser tager nemlig udgangspunkt i, hvor mange kilometer man har fløjet. Man kan få enten 250, 400 eller 600 euro i erstatning.
 
Foruden at søge økonomisk kompensation kan flypassageren også bede om at få betalt udgifter til hotel og transport, såfremt forsinkelsen medfører, at passageren først kan komme med et fly dagen efter. Læs mere om dine rettigheder her.

LÆS OGSÅ: Sådan sikrer du dig et langt liv

Som passager skal man sørge for at klage over en given forsinkelse inden for tre år efter flyvningen. Ifølge EU-reglerne bliver kravet på kompensation nemlig forældet efter tre år. Denne regel gør sig gældende, uanset om der har været tale om en flyforsinkelse eller flyaflysning. Selvom man som hovedregel har tre år til at klage, så kan man rent faktisk risikere at miste retten til kompensation, hvis man udviser passivitet. Man udviser passivitet ved ikke at gøre krav på erstatning, selvom man ved, at man har retten på sin side.
 
Med udgangspunkt i ovenstående facts bør man gøre krav på erstatning ved første mulige lejlighed. Man behøver ikke at gøre det som det første, når man kommer hjem, men gør det gerne inden for et par uger eller måneder for at være på den sikre side.
 
Via internettet kan man nemt og bekvemt beregne, hvad man har krav på i forbindelse med flyforsinkelser og flyaflysninger.
 
Det er ingen hemmelighed, at forsinkelser koster dyrt for flyselskaberne, men selskaberne slipper billigt taget i betragtning af, hvor mange forsinkelser der finder sted hver uge. Det skyldes mest af alt, at mange rejsende glemmer at søge erstatning. Glemsomhed er dog ikke den eneste grund til, at der ikke bliver ført flere erstatningssager. Det skyldes i mindst lige så høj grad, at danskerne ikke kender reglerne på området. Dog viser undersøgelser, at danskerne er blevet mere bevidste om deres rettigheder end tidligere.
 
Alene sidste år kunne danskerne få langt over hundrede millioner kroner i erstatning, hvis alle erstatningsberettigede passagerer havde valgt at klage.

Har du prøvet at søge kompensation for et forsinket fly? 

Forsinkedefly.dk
 


Nøgleord: 
Opret ny debat