Vintertræt? Sådan får du energien tilbage

Vintertræt? Sådan får du energien tilbage

Manchet: 
Hvis du er ramt af vintertræthed-og tristhed, er der otte ting, du selv kan gøre for at komme ovenpå igen.
image title: 
Antonio Guillem/123rf
Vinter, kulde og mørke er en cocktail, der kan gøre de fleste en smule trætte og triste. Særligt kvinder har stor risiko for at få en depression om vinteren, men der findes en række ting, du selv kan gøre for at komme i godt humør igen.

Speciallæge i psykiatri og specialist i behandling af vinterdepression Mogens Brødsgaard giver seks gode råd til, hvordan du slipper af med det triste vinterhumør. Det skriver Aller Media ifølge MSN.

Lys
Det er vigtigt at få så meget sollys som overhovedet muligt. Det kan derfor være en god idé at gå en tur om morgenen og sidde tæt på et vindue i dagens løb. Alternativt kan du anskaffe dig et lysapparat, som koster mellem 2000-3000 kroner, og som bare skal bruges 20 minutter om dagen.

Sex
Du bliver i bedre humør, når du dyrker sex, fordi der under sex frigives mange endofiner.

LÆS OGSÅ: Forbered dig på den koldeste vinter i 5 år

Netværk
Det er vigtigt, at du sørger for at have kontakt med dine venner og familie dagligt, for ensomhed er medvirkende til tristhed og depression.

Motion
Det kan være en god idé at være aktiv, og du kan derfor med fordel løbe eller gå nogle lange turer. Sørg for at være aktiv i tredive minutter om dagen.

Søvn
I vinterhalvåret bør du prioritere din søvn og sørge for at få mellem syv og otte timers søvn hver nat.

Kost
Du kan også med fordel spise sundt, i form af massere af frugt, grønsager og magert kød og fisk. Sund kost er nemlig godt for humøret.

Hvad gør du for at holde humøret højt om vinteren?

MSN 
Nøgleord: 
Nøgleord: 
Opret ny debat